الجمعة 25 أكتوبر 2013 - الساعة الآن 00:03:39 صباحاً

الخميس، 19 سبتمبر 2013

انا اخوان ..هشام الجخ

انا اخوان ..هشام الجخ

انا اخوان ..هشام الجخ


انـــا اخـــوان
♥  هـــشام الجـــخ 








انا اخوان ..
حنشتغلها من غير مزيكا .. لييييه ..
عشان البعيد لاحسن يكون ما بيسمعش مزيكا ..
يقلك اللي عازف حرام ..
فحنشتغلهالو من غير مزيكا ..
يارب يسمع ..
انا اخوان ..
و كل المسلمين اخوان ..
فما اتصنفش اسلامي على كيفك ..
حقيقتي اقوى من زيفك ..
وصابعي لوحدو بكفوكفك ..
و لا اتهزش قصاد خوفك ..
يا خوف ..
يا جبان ..
انا اخوان ..

بطيع الله في ملكوتو ..
و بدعي يزيدني من فضلو و من قوتو و اصلي و صوم ..
و اجاهد نفسي و اصبر عالبلى و احمد و حمدي يدوم ..
لانو الرازق الوهاب ..
و هو مسبب الاسباب فليه الفضل و المنة و ليه الطاعة ..
فما اتبصش لديني نظرة طماعة ..
انا ديني لا هو سلعة و لا بضاعة و لا ليه سوق ..
لا انا بايع و لا شاري ..
ايماني هو رسمالي فاصحى وفوق ..
مانيش اخوان على نهجك ..
فلم من الدروب همجك ..
كفاية شكوك ..
مش انت لوحدك الاخوان ..
انا اخوان ..
بحق الله و بالسنة و بالقرآن ..
وقت الجد انا عثمان ..
وقت الحرب انا حمزة ..
وقت الفصل ببقى فاروق ..
انا اخوان على الرحمة و ع التقوى و حب الناس ..
لكن عمري ما حتأخون بأخونتك على الصندوق ..

عينيكم فيها كل النور و مش شايفة ..
غباوة انك تهدد ناس ماهيش خايفة ..
بتهدد في مين يا حزين ..
ده انا الاها اللي طلقوني..
وديعة و سايحة في الشارع مش ممكن حتخفوني ..
حتسمعني .. و غصب عن عينيك الجوز على دماغك حترفعني ..
انا الناس اللي عاشت تحت خط الفقر ..
و انا الناس اللي ماتت ما التقيتش القبر ..
فسيبك من اللي بجاملك و بيهيص ..
و ركزلي و اسمع كلمتي كويس ..
انا الثورة اللي عملت منك الريس ..

انا اللي يادوب من سنتين ..
كنا بنتحبس صحبة ..
و كنا منتجلد صحبة ..
وكنا في الميدان صحبة ..
بتبعد ليه و تكتب ع الطريق غربة ..
بتمشي في الطريق الصعب وحدك ليه مهملني ..
مالو صعبة عليك الشيلة .. حملني ..
تلاقيني بعارضك آه ..
لكني وراك ..
بجدف في السفينة معاك ..
اكون ودنك اكون عينك ..
اكون جوا في دراعينك ..
نبني بلدنا لهوانا مش لهواك ..
و خيرنا يبقى جوانا مش جواك ..
مش انت تاخدلي في القراراات ..
و انا الـ أمسح بايدي .. خراك ..

ما تتلققش من الناس اللي بيعارضوك ..
ما تتشتتش ؟؟
ماتتسوحش..
بلدنا عايزة ريس وحش
يسمع نقدو بودانو ما يتكبرش ..
يكون جبار على الظالمين رحيم بينا ..
ينام بينا و يقوم بينا ..
يمشي يعس في الشارع على الجعانين ..
و يفهم اني في الشارع شباب سايرين ..
مالحقوش يبقو كارهينك ..
فماتزودش نار الكره في قلوبهم ..
شباب شايف فلوس بلدو مش بتخش في جيوبهم ..
ما تخدعناش ببقين من بتوع حسني يا مولانا ..
ورمنا كلام و صدى من الغنى قفانا ..

ما تدبحليش حمامة يتيمة على عينها و تقنعني انو ديك رومي ..
ما تلعبش انت في المية و تمسح ايدك المبلولة في هدومي ..
و مش كل ما توعد وعد تطلع بوق ..
ما تشدش فرامل اليد و تطلب مني انزل ازق ..
و لما الناس تكون سايرة ما تخطبليش في اتباعك ..
و لما تكون مع وزيرة ما تلعبليش في ((( دراعك )))

و لا تسمعني و لا اهلي و لا عشيرتي ..
و خيرنا يبقى لبلدنا قبل ما بص على جيرتي ..
بلدنا احواض من البركة بعمر النيل ..
بلد دفيانة بالقرآن و بالانجيل ..


انا اخوان ..
انا اخوان ..
مش انت لوحدك الاخوان ..
انا اخوان و كل المسلمين اخوان ..
فما اتصنفش اسلامي على كيفك ..
حقيقتي اقوى من زيفك ..



جميع الحقوق محفوظة مدونة الإبداع 2016
حقوق النشر محفوظة لـ : مدونة الإبداع ©